Czy wiesz, że dyrektywa Omnibus wprowadza zapisy, które zmieniają zasady pozyskiwania adresów e-mail na listę mailingową? Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jakie przez to spadają na Ciebie obowiązki? Czy wiesz, jak się z nich wywiązać, by uniknąć przykrych konsekwencji?
Koniecznie czytaj dalej, a dowiesz się jak sobie z tym poradzić, bez narażania się na ogromny ból głowy ?
Od początku, czyli czym jest Lead Magnet
Jeśli to określenie na razie Ci nic nie mówi, to za chwilę zrozumiesz, że prawdopodobnie już pojawiło się w Twoich działaniach internetowych.
Lead Magnet to dosłownie tłumacząc, mages na leady, czyli coś, co przyciąga do biznesu potencjalnych kupujących. A co przyciąga najbardziej na wczesnym etapie? Wszystko to, co ma wartość dla Twoich klientów i za co nie muszą płacić pieniędzmi (płacą danymi osobowymi).
Przykładowe Lead Magnet to:
- darmowy poradnik np. „Jak zacząć biznes nie mając ani grosza?” w formie PDF,
- darmowy arkusz kalkulacyjny np. do prowadzenia budżetu rodzinnego,
- darmowy planer działań miesięcznych w social mediach w PDF,
- darmowe nagranie wideo np. webinaru.
Celem Lead Magnetu jest pozyskanie adresu e-mail osoby pobierającej darmowy materiał. Dzięki temu, że adres trafi do newslettera, możliwe jest późniejsze zmonetyzowanie go oferując płatne produkty.
Konsekwencje zmian
Dyrektywa Omnibus, nieco komplikuje życie każdego, kto korzysta z tej techniki budowania listy odbiorców newslettera.
Zgodnie z nowymi zasadami, każda akcja z wykorzystaniem lead magnets powinna posiadać regulamin spełniający wymogi ustawy o prawach konsumenta.
Innymi słowy, jeżeli jako właściciel strony z Lead Magnet, chcesz uniknąć kar od UOKiKu za praktyki wprowadzające konsumentów w błąd i kar od PUODO za nieprawidłowości w procesie przetwarzania danych osobowych, to musisz mieć odpowiedni regulamin i stosować właściwe zapisy.
Jak powinien wyglądać regulamin?
Poniżej znajdziesz krótki opis tego, z jakich elementów powinien składać się taki regulamin.
Nie oznacza to jednak, że musisz teraz usiąść do pisania go samodzielnie lub zacząć szukać prawnika i szykować na niego budżet. Wręcz przeciwnie.
Istnieje znacznie lepsze rozwiązanie i to dostępne od ręki, ale o tym za chwilę.
W bardzo dużym uproszczeniu Twój regulamin powinien adresować między innymi następujące kwestie:
- sposób zamówienia materiałów w zamian za dane osobowe i w opcji alternatywnej (płatnej),
- własność intelektualna,
- wymogi techniczne,
- sposób odstąpienia od umowy,
- reklamacje (tak, do bezpłatnych materiałów też można zgłosić reklamację),
- dane osobowe i pliki cookies,
- sposób zmiany regulaminu i jego wersje archiwalne.
A sam formularz zapisu, z którym styka się odbiorca na stronie Lead Magnet, powinien uwzględniać:
- akceptację regulaminu,
- zgodę na wysyłkę newslettera,
- informację o alternatywie dla zapisu do newslettera – możliwości zapłaty pieniędzmi, bez wpadania na listę mailingową.
Przykład Lead Magnet z regulaminem
Jak to wygląda w praktyce? Możesz przekonać się, zaglądając do jednego z naszych Lead Magnet, gdzie można pobrać poradnik ze wskazówkami od osób, które osiągnęły sukces, tworząc i sprzedając kursy internetowe:
===> Kliknij i zobacz Lead Magnet – „Jak zrobić kurs i nie zwariować?”
Jak widzisz, formularz posiada nie tylko link do regulaminu, ale również informację o alternatywnej opcji dostępu do poradnika, ponieważ jest to wymagane przez nowe przepisy.
Jak zatem poradzić sobie z nowym obowiązkiem?
Masz kilka opcji do wyboru. Poszukać prawnika, który napisze dla Ciebie taki regulamin, spróbować stworzyć go samodzielnie, albo zaryzykować kary.
A może da się to ryzyko zniwelować minimalnym wysiłkiem i niedużym budżetem?
Załóżmy przez chwilę, że wystarczy, że podasz adres strony Lead Magnet, wypełnisz krótki i prosty formularz przygotowany przez doświadczonego prawnika, a regulamin magicznie się pojawi. Bez wypełniania szablonu w MS Office, wgrywania tego na stronę internetową, formatowania itp. (nie mówiąc już o problemach, gdy będzie trzeba coś zmienić).
Po prostu podajesz dane, klikasz WYGENERUJ, osądzasz specjalny kod na stronie i koniec. Śpisz spokojnie. Jak urzędnicy wymyśla jakąś zmianę, to wdrożysz ją jeszcze łatwiej. Bez nadmiernego wysiłku
Czy coś takiego istnieje?
Tak. Nazywa się Bezpieczny.BIZ i jest kreatorem regulaminów, polityk prywatności i innych dokumentów prawnych.
I potrafi wygenerować w mniej niż minutę regulamin Lead Magnet. Sprawdź teraz:
===> Kliknij i zobacz jak działa kreator regulaminu Lead Magnet od Bezpieczny.BIZ